Ειδικά Μέτρα Ασφάλειας Κατά την Εκτέλεση Εργασιών

Ειδικά Μέτρα Ασφάλειας Κατά την Εκτέλεση Εργασιών

  • Απαιτείται Βασική Τεχνική Εκπαίδευση & Εκπαίδευση Ασφάλειας για Υβριδικά και Ηλεκτρικά Αυτοκίνητα πριν την επαφή με τα αυτοκίνητα.
  • Ειδικά κιτ Ασφάλειας παρέχονται από τους κατασκευαστές για εργασίες σε Υβριδικά Αυτοκίνητα.

Από τους τεχνίτες απαιτείται να χρησιμοποιούν το κιτ ασφαλείας στη διάρκεια εργασιών και να γνωρίζουν και άλλα αντικείμενα που απαιτούνται όπως οι σωστοί πυροσβεστήρες (CO2) και η χρήση τους.

Ο βασικά απαιτούμενος εξοπλισμός ασφαλείας για το χειρισμό του συστήματος Υψηλής Τάσης: Προστασία ματιών, Βορικό Οξύ, Χάρτης κόκκινου ηλιοτροπίου, ταινία και γάντια.

Είναι αναγκαίοι δύο διαφορετικοί τύποι γαντιών, γάντια για εργασία σε ηλεκτρικούς αγωγούς που χρησιμοποιούνται κατά την εργασία σε οποιοδήποτε εξάρτημα υψηλής τάσης, και συνθετικά ελαστικά γάντια ανθεκτικά σε αλκάλια, για την εργασία σε τυχόν διαρροές ηλεκτρολύτη.

Απαιτούμενος εξοπλισμός ασφαλείας για το χειρισμό του συστήματος Υψηλής Τάσης

Αποθηκευμένη ισχύς της μπαταρίας

Εκτός από τη συμβατική μπαταρία 12 Volt οξέος μολύβδου που τροφοδοτεί τα βοηθητικά ηλεκτρικά συστήματα του αυτοκινήτου, τα περισσότερα υβριδικά και ηλεκτρικά οχήματα χρησιμοποιούν μπαταρίες υψηλής τάσης Νικελίου Υδριδίου Μετάλλου (NiMH) εξαιτίας του μικρού βάρους τους και της εσωτερικής σχεδίασής τους. Αυτές οι μπαταρίες NiMH μπορούν να εκφορτιστούν και να επαναφορτιστούν πολλές φορές.

Οι περισσότερες από αυτές τις συστοιχίες μπαταριών HV αποτελούνται από μια σειρά μικρότερων μπαταριών που είναι συνδεδεμένες μεταξύ τους και μπορούν να αναπτύξουν μια υψηλότερη τάση, οπότε αυτές οι μπαταρίες μπορούν να φέρουν ένα μεγάλο ποσοστό ενέργειας! Και ένα θανατηφόρο ποσοστό τάσης. Αυτές οι συστοιχίες μπαταριών μπορούν να κυμαίνονται ως προς την ισχύ από ένα μέσο επίπεδο των 36 έως 42 Volts, έως ένα υψηλό επίπεδο 60 έως 650 Volts. Ορισμένα παραδείγματα είναι 36 volts για το 2007 Saturn Vue; 42 volts για το φορτηγό GMC Sierra/Chevy Silverado; 144 volts για το Honda Insight; 330 volts για το Ford Escape Hybrid, και έως 650 volts για το Toyota Αuris. Αυτές οι ποσότητες είναι μεγαλύτερες από τις αναγκαίες για να υποστεί κάποιος ηλεκτροπληξία εάν κατά λάθος έρθει σε επαφή με την μπαταρία υψηλής τάσης, τα καλώδια ή άλλα εξαρτήματα σύνδεσης υψηλής τάσης.

Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων γενικά προσπαθούν να προστατεύσουν τη μπαταρία HV από ένα ατύχημα τοποθετώντας την κοντά, κάτω ή πίσω από την περιοχή των πίσω καθισμάτων, και κλείνοντας την μέσα σε στιβαρά μεταλλικά κουτιά.

Οι συστοιχίες μπαταριών HV έχουν σχεδιαστεί έτσι ώστε να διαθέτουν ρελέ που ανοίγουν αυτόματα και αποσυνδέουν τη μπαταρία υψηλής τάσης εάν μια σύγκρουση είναι αρκετά δυνατή ώστε να φουσκώσουν οι αερόσακοι ή να ενεργοποιηθεί ο αισθητήρας σύγκρουσης. Η υψηλή τάση παύει επίσης να εφαρμόζεται όταν κλείσει ο διακόπτης ανάφλεξης ή αποσυνδεθεί η μπαταρία των 12- Volt.

Προειδοποίηση: Το σύστημα υψηλής τάσης μπορεί να παραμένει σε λειτουργία για έως 10 λεπτά μετά τη διακοπή λειτουργίας του αυτοκινήτου ή την αποσύνδεση της μπαταρίας των 12-volt ή την αφαίρεση του διακόπτη ασφαλείας. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι τα υβριδικά αυτοκίνητα χρησιμοποιούν μια σειρά πυκνωτών για την αποθήκευση και απελευθέρωση ενέργειας, όπως απαιτείται. Για να αποτραπεί κάποιος σοβαρός τραυματισμός ή ακόμη και θάνατος από σοβαρά εγκαύματα ή ηλεκτροπληξία, αποφύγετε την επαφή, το κόψιμο ή την παραβίαση οποιουδήποτε πορτοκαλί καλωδίου υψηλής τάσης ή εξαρτήματος υψηλής τάσης.

Καλώδια υψηλής τάσης

Τα καλώδια (HV) είναι γενικά τοποθετημένα κάτω από το δάπεδο του αυτοκινήτου, στο μέσον, κοντά στην περιοχή του καθίσματος του οδηγού μέσα σε πλαστικές θήκες που προστατεύουν τα καλώδια από ζημιές εάν κάτι έρθει σε επαφή με αυτά. Οι τεχνίτες πρέπει να είναι προσεκτικοί καθώς αυτά τα καλώδια δεν είναι πάντα εμφανή γιατί η πλαστική θήκη μπορεί να είναι λευκή ή μαύρη, γεγονός που κάνει δύσκολη την εμφάνισή της.

Εάν τα καλώδια υψηλής τάσης που είναι τοποθετημένα κάτω από το δάπεδο του αυτοκινήτου έχουν στρίψει μέσα στη μόνωσή τους, από τη χρήση κάποιου εξαρτήματος όπως ένα προεξέχον κάλυμμα μιας θυρίδας, η μονάδα ελέγχου θα ανιχνεύσει αυτήν τη διακοπή και θα σταματήσει τη λειτουργία του συστήματος. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι όλα τα καλώδια υψηλής τάσης έχουν συναρμολογηθεί μαζί με ένα καλώδιο γείωσης.

Συνήθως οι διακόπτες αποσύνδεσης υψηλής τάσης έχουν τοποθετηθεί κοντά ή πάνω στα χαλύβδινα προστατευτικά καλύμματα των συστοιχιών μπαταριών υψηλής τάσης. Ανάλογα με τον κατασκευαστή και το μοντέλο του υβριδικού αυτοκινήτου, η πρόσβαση σε αυτούς τους διακόπτες μπορεί να απαιτεί την αφαίρεση μεταλλικών καλυμμάτων, των πίσω καθισμάτων, των πλαστικών επενδύσεων, κλπ, για την αλλαγή κατάστασης του διακόπτη στη θέση off. Όταν ο διακόπτης γυρίσει στη θέση off, το ηλεκτρικό ρεύμα υψηλής τάσης από και προς τη μπαταρία διακόπτεται και απομονώνεται μέσα στη μπαταρία.

Στο σύστημα επίσης υπάρχουν συσκευές βλαβών γείωσης (GFM’s) που θα ανιχνεύσουν τυχόν προβλήματα στο κύκλωμα, βραχυκυκλώματα των καλωδίων ή εισχώρηση νερού, οι συσκευές αυτές διακόπτουν την ροή της υψηλής τάσης. Πολλά υβριδικά αυτοκίνητα διαθέτουν επίσης διακόπτες αδρανείας, σύγκρουσης ή πρόσκρουσης που θα διακόψουν τη ροή της ισχύος σε περίπτωση σύγκρουσης και ενεργοποίησης του συστήματος SRS.

Σημείωση: Μέχρι σήμερα κανείς δεν έχει τραυματιστεί ή δεν έχει υποστεί ηλεκτροπληξία από ένα υβριδικό ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Μια εκτενής έρευνα νέων άρθρων έχει αποτύχει να ανακαλύψει τυχόν αναφορές για τεχνίτες, παρόχους οδικής βοήθειας ή οδηγούς που να έχουν υποστεί βλάβη από ένα υβριδικό αυτοκίνητο υψηλής τάσης.

Όμως, όλοι οι εμπλεκόμενοι πρέπει να γνωρίζουν τους κινδύνους της υψηλής τάσης και να τους συμπεριφέρονται με σεβασμό. Οι διασώστες μπορεί όμως, να κόψουν ένα καλώδιο υψηλής τάσης με τα εργαλεία τους ενώ επιχειρούν να απομακρύνουν έναν τραυματία από ένα ατύχημα κάποιου υβριδικού οχήματος, και να προκαλέσουν τραυματισμό στους εαυτούς τους ή στους τραυματίες εάν δεν εφαρμοστούν οι σωστές διαδικασίες πριν την επαφή τους με το αυτοκίνητο.

Τα υβριδικά και ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν σχεδιαστεί με πολλές λειτουργίες για τη δική σας προστασία. Αυτές οι λειτουργίες πρέπει να σας προσφέρουν ασφαλή πρόσβαση στο αυτοκίνητο κάτω από διάφορες συνθήκες ανάγκης. Επιπλέον, κάθε φορά που πλησιάζετε ένα αυτοκίνητο υψηλής τάσης, που βρίσκεται σε κατάσταση Πυρκαγιάς, Διάσωσης ή Ανάγκης, πρέπει πάντα να εφαρμόζετε τον χρυσό κανόνα:

Αυτοκόλλητες προειδοποίησης, όπως φαίνεται στο σχήμα, θα βρίσκονται επί των κατασκευαστικών στοιχείων που περιλαμβάνονται στις περιοχές

image_print