Ηλεκτρικά μοτέρ Συνεχούς/ Εναλλασσομένου ρεύματος
Ηλεκτρικά μοτέρ Συνεχούς/ Εναλλασσομένου ρεύματος
Τα ηλεκτρικά μοτέρ (ηλεκτροκινητήρες) που χρησιμοποιούνται σε ηλεκτρικά και υβριδικά οχήματα μπορούν να ταξινομηθούν σε Ηλεκτρικά μοτέρ Συνεχούς ρεύματος και απαιτείται για τη λειτουργία τους Συνεχής τάση και σε ηλεκτρικά μοτέρ Εναλλασσομένου ρεύματος και απαιτείται για την λειτουργία τους Εναλλασσόμενη τάση είτε μονοφασική είτε τριφασική.
Τα ηλεκτρικά μοτέρ Συνεχούς ρεύματος αναπτύσσουν μεγάλη ροπή κατά την εκκίνηση και έχουν μεγάλη αντοχή στις υπερφορτίσεις. Μπορεί να έχουν μόνιμο μαγνητικό πεδίο (ισχυροί μαγνήτες) ή ηλεκτρικό τύλιγμα διέγερσης. Το βασικό μειονέκτημα τους είναι η χρήση ψηκτρών στο κύκλωμα του δρομέα με αποτέλεσμα την ανάγκη συντήρησης και μείωση της αξιοπιστίας.
Σήμερα υπάρχουν και κινητήρες συνεχούς ρεύματος χωρίς ψήκτρες, που έχουν τους μόνιμους μαγνήτες στο δρομέα και το τύλιγμα στον στάτη. Για τη λειτουργία τους όμως απαιτείται ηλεκτρονικό κύκλωμα ελέγχου που με τη μορφή παλμών εναλλάσσει την πολικότητα.
Υπάρχουν επίσης οι Τριφασικοί ασύγχρονοι κινητήρες που έχουν χαμηλό κόστος, απλή κατασκευή, μεγάλη αξιοπιστία και ελάχιστη συντήρηση. Το μειονέκτημα τους είναι η μικρή αναλογία ισχύος προς το βάρος.
Μια άλλη κατηγορία είναι οι τριφασικοί σύγχρονοι κινητήρες με μόνιμους μαγνήτες στο δρομέα, που δεν χρειάζονται κύκλωμα διέγερσης. Με κατάλληλη διαμόρφωση της τάσης του στάτη επιλύεται το μεγαλύτερο πρόβλημα που είναι η αδυναμία εκκίνησης τους.
Υπάρχει και μια νέα γενιά Ηλεκτροκινητήρων με μαγνητική αντίδραση που δεν έχουν τύλιγμα στο δρομέα. Ο δρομέας αποτελείται από μεγάλους έκτυπους πόλους. Ο στάτης έχει τριφασικό τύλιγμα. Μπορεί να λειτουργήσουν, λόγω κατασκευής του δρομέα, σε μεγάλο αριθμό στροφών. Το μειονέκτημα τους είναι ότι δημιουργούν μεγάλο θόρυβο.
Σχήμα 2.9: Ηλεκτροκινητήρας Honda IMA.
Σχήμα 2.10: Τριφασικός ασύγχρονος Ηλεκτροκινητήρας.
Σχήμα 2.11: Διάταξη υβριδικού-ηλεκτρικού κινητήρα