Κωδικοί Διάγνωσης Βλαβών Υβριδικών Οχημάτων

Σήμερα η τεχνολογία επιτρέπει, όχι μόνον στα συμβατικά αυτοκίνητα αλλά και στα υβριδικά, την εφαρμογή πολλών τεχνολογιών και συστημάτων σε ένα αυτοκίνητο με σκοπό την αυξημένη ασφάλεια, την άνεση και την προστασία του περιβάλλοντος. Όλα τα συστήματα αυτά συνεργάζονται μεταξύ τους για το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. Στα περισσότερα συστήματα ισχύουν οι συμφωνημένες τυποποιήσεις των κατασκευαστών σύμφωνα με διεθνή πρότυπα ενώ σε άλλα όχι. Ως προς την διάγνωση βλαβών ισχύουν τα συστήματα OBD II ή EOBD.

Ενδεικτικά η Toyota/Lexus χρησιμοποιεί, για παράδειγμα τα παρακάτω Ηλεκτρονικά Συστήματα στα διάφορα μοντέλα της:

  • Κινητήρας (Βενζίνη και Πετρέλαιο)
  • Εγκέφαλος Υβριδικού Αυτοκινήτου
  • ECT (Ηλεκτρονικά ελεγχόμενο κιβώτιο ταχυτήτων)
  • Σειριακό μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων
  • Toyota Free Tronic
  • ABS (Σύστημα Αντιμπλοκαρίσματος Τροχών)
  • Έλεγχος Πρόσφυσης
  • Ανάρτηση Αέρα
  • Σύστημα EMS
  • Σύστημα EHPS
  • Σύστημα AHC
  • Σύστημα EMPS
  • Σύστημα VGRS
  • Σύστημα CCS
  • Κλιματισμός
  • Σύστημα SRS
  • Αμάξωμα
  • Αριθμός Αμαξώματος 2
  • Αριθμός Αμαξώματος 3
  • Αριθμός Αμαξώματος 4
  • Αριθμός Αμαξώματος 5
  • Σύστημα Gateway
  • Σύστημα TDS
  • Αισθητήρας Απόστασης
  • Αισθητήρας Βροχής
  • Κάλυμμα Τιμονιού
  • Ασφάλεια
  • Καθρέφτης
  • Πόρτα
  • Κάθισμα
  • Ολισθαίνουσα Οροφή
  • Ρύθμιση Κλίσης και Τηλεσκοπικής Θέσης
  • Όργανο
  • Διακόπτης
  • Σύστημα Προειδοποίησης Πίεσης Ελαστικών
  • Αναδιπλούμενη Σκληρή Κουκούλα
  • Υαλοκαθαριστήρας
  • Stop and Go
  • Χειροκίνητη κλήση ανάγκης (Διακ.“Services”)
  • Σύστημα Lexus Link (ΗΠΑ μόνο)
  • Διακόπτης RSCA off, κ.λπ.

Κωδικοί βλαβών – Επεξήγηση

Όλα τα αυτοκίνητα και τα ελαφρά φορτηγά που πωλούνται στις Ηνωμένες Πολιτείες μετά το 1996 πρέπει να είναι σύμφωνα με το OBD-II. Η Ευρωπαϊκή Ένωση υιοθέτησε (οδηγία 98/69/EC) έναν παρόμοιο νόμο το 2000 (EOBD) για τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα, και το 2003 για αυτοκίνητα με πετρελαιοκινητήρες.

Το SAE J2012 (Διαγνωστικοί Κωδικοί Βλαβών) ορίζει ένα σύνολο διαγνωστικών κωδικών βλαβών (DTCs) όπου έχει επιτευχθεί μια βιομηχανική ανομοιομορφία. Οι κωδικοί DTC αποτελούνται από έναν αλφαβητικό χαρακτήρα που ακολουθείται από τέσσερις άλλους χαρακτήρες.

Pxxxx (Powertrain) χρησιμοποιείται για κωδικούς DTC του συστήματος παραγωγής και μετάδοσης κίνησης.

Bxxxx (Body) χρησιμοποιείται για κωδικούς DTC του αμαξώματος.

Cxxxx (Fhassis) χρησιμοποιείται για κωδικούς DTC του σασί.

Uxxxx (UART) χρησιμοποιείται για κωδικούς DTC δικτύου (UART τα ηλεκτρονικά αμαξώματος όπως ο έλεγχος πορτών και οροφής, ο κλιματισμός, και ο φωτισμός, καθώς και για τον έλεγχο του συστήματος διασκέδασης).

Ο δεύτερος χαρακτήρας προσδιορίζει εάν οι κωδικοί DTC είναι γενικοί κωδικοί SAE DTC ή ένας κωδικός DTC ειδικός για τον κατασκευαστή.

Ενδεικτικό διάγραμμα επικοινωνίας μονάδων, αισθητήρων και ενεργοποιήτων

Κωδικοί παραγωγής – μετάδοσης κίνησης Κωδικοί αμαξώματος

P0xxx – Γενικός B0xxx – Γενικός

P1xxx – Ειδικός για τον κατασκευαστή B1xxx – Ειδικός για τον κατασκευαστή

P2xxx – Γενικός B2xxx – Ειδικός για τον κατασκευαστή

P30xx-P33xx – Ειδικός για τον κατασκευαστή B3xxx – Γενικός

P34xx-P39xx – Γενικός

Κωδικοί σασί Κωδικοί επικοινωνίας δικτύου

C0xxx – Γενικός U0xxx – Γενικός

C1xxx – Ειδικός για τον κατασκευαστή U1xxx – Ειδικός για τον κατασκευαστή

C2xxx – Ειδικός για τον κατασκευαστή U2xxx – Ειδικός για τον κατασκευαστή

C3xxx – Γενικός U3xxx – Γενικός

Οι υπόλοιποι χαρακτήρες προσδιορίζουν το σύστημα που σχετίζεται με τη βλάβη. Οι χαρακτήρες είναι δεκαεξαδικοί και μπορούν να κυμαίνονται από 0 – F.

Το τρίτο ψηφίο καθορίζει το ειδικό σύστημα ή υποσύστημα του αυτοκινήτου που εντοπίζεται το πρόβλημα:

Τρίτο ψηφίο / Σύστημα ή υποσύστημα

Σημείωση: Δεν χρησιμοποιούνται όλοι οι κωδικοί βλαβών σε όλα τα μοντέλα.

Σημείωση: Δεν χρησιμοποιούνται όλοι οι κωδικοί βλαβών σε όλα τα μοντέλα.

  1. Μέτρηση Καυσίμου και Αέρα.
  2. Μέτρηση Καυσίμου και Αέρα (μόνο για δυσλειτουργία κυκλώματος μπεκ).
  3. Σύστημα Ανάφλεξης ή Ρετάρισμα.
  4. Βοηθητικό Σύστημα Ελέγχου Καυσαερίων.
  5. Σύστημα Ελέγχου Ταχύτητας Αυτοκινήτου και Ελέγχου Ρελαντί.
  6. Κυκλώματα Εξόδου Υπολογιστή.
  7. Κιβώτια Ταχυτήτων.
  8. Κιβώτια Ταχυτήτων.
  9. Μονάδες Ελέγχου, σήματα εισόδου και εξόδου.

Σημείωση: Βοηθητικοί κανονισμοί της 8 Ιουνίου 2001 (66 FR 30830) “…οι OEMs πρέπει να έχουν διαθέσιμες τις πληροφορίες συντήρησης πλήρους κειμένου διαθέσιμες μέσω του Παγκόσμιου Ιστού. Δεύτερον, οι OEMs πρέπει να παρέχουν στις εταιρίες εξοπλισμού και εργαλείων πληροφορίες που τους επιτρέπουν να αναπτύσσουν τα δικά τους εργαλεία επαναπρογραμματισμού. Τρίτον, οι OEMs πρέπει να έχουν διαθέσιμες τις εξελιγμένες διαγνωστικές πληροφορίες στους κατασκευαστές εξοπλισμού και εργαλείων και να έχουν διαθέσιμα τα ειδικά διαγνωστικά εργαλεία OEM προς πώληση…”.

Συστημα CAN

Το σύστημα CAN (Control Area Network) ISO 11898 (Δίκτυο επικοινωνίας ηλεκτρονικών μονάδων ελέγχου) είναι το νεότερο πρωτόκολλο υπολογιστών στην αυτοκινητοβιομηχανία και είναι υποχρεωτικό σε όλα τα αυτοκίνητα από το 2008. Το πρωτόκολλο CAN έχει ενσωματωθεί στις προδιαγραφές OBD-II από την επιτροπή του Διεθνούς Οργανισμού Προτύπων (ISO) και έχει γίνει αποδεκτό ως το βασικό διαγνωστικό πρωτόκολλο από τους κατασκευαστές. Οι κατασκευαστές μπορούσαν να ξεκινήσουν την εφαρμογή του CAN από το 2003 και πρέπει να είναι σύμφωνοι με το CAN από τα μοντέλα έτους 2008. Το πρότυπο CAN είναι επίσης υποχρεωτικό μέρος για κάθε νέο κρατικό πρόγραμμα επιθεώρησης και συντήρησης καυσαερίων και θα ενσωματωθεί εκ των υστέρων στα καθορισμένα προγράμματα.

Αποθήκευση σφαλμάτων (βλαβών)

Στα περισσότερα νέα συστήματα υπολογιστών, οι κωδικοί βλαβών αποθηκεύονται σε μια “μη διαγραφόμενη” μνήμη που δεν χάνονται εάν αποσυνδεθεί η μπαταρία. Οι κωδικοί παραμένουν ανέπαφοι μέχρι να διαγραφούν χρησιμοποιώντας ένα διαγνωστικό εργαλείο (Τσέκερ). Επιπλέον, η αποσύνδεση της μπαταρίας ή της τροφοδοσίας του υπολογιστή (εγκέφαλος) σε πολλές περιπτώσεις μπορεί να έχει ανεπιθύμητες συνέπειες γιατί προκαλεί την απώλεια της μνήμης “εκμάθησης” του υπολογιστή του κινητήρα – τις ρυθμίσεις που γίνονται στη διάρκεια του χρόνου για να αντισταθμιστεί η φθορά του κινητήρα και τις οδηγικές συνήθειες που έχουν δυνατότητα να ενσωματώνουν μερικοί υπολογιστές. Σε ορισμένα μοντέλα όπου ο υπολογιστής ρυθμίζει επίσης το ηλεκτρονικά ελεγχόμενο κιβώτιο ταχυτήτων, ο υπολογιστής ίσως πρέπει να εκτελέσει μια ειδική διαδικασία εκμάθησης για να μάθει πάλι τη σωστή λειτουργία του κιβωτίου ταχυτήτων εάν διακοπεί η τροφοδοσία!

Ένα άλλο ζήτημα που σχετίζεται με το OBD II είναι αυτό του επαναπρογραμματισμού των υπολογιστών του αυτοκινήτου. Οι περισσότεροι υπολογιστές των τελευταίων μοντέλων έχουν μνήμες τύπου flash ΕPROM που μπορούν να επαναπρογραμματισμούν εάν πρέπει.

Κωδικοί βλαβών

P3000 Δυσλειτουργία Μπαταρίας HV
P3001 Δυσλειτουργία εγκεφάλου μπαταρίας26
P3002 Δυσλειτουργία επικοινωνίας εγκεφάλου HV
P3004 Δυσλειτουργία Καλωδίου Ισχύος
P3005 Καμμένη ασφάλεια υψηλής τάσης27
P3006 Τα SOC της μπαταρίας είναι ανομοιόμορφα28
P3009 Ανιχνεύθηκε διαρροή29
(Ηλεκτρική διαρροή από σύστημα υψηλής τάσης)
P3010 Δυσλειτουργία συνολικής αντίστασης μπαταρίας
P3011 έως P3029 Δυσλειτουργία μπλοκ μπαταρίας30
P3030 Ανιχνεύτηκε ελαττωματική γραμμή τάσης μπαταρίας31
P3060 Δυσλειτουργία κυκλώματος αισθητήρα θερμοκρασίας μπαταρίας
P3076 Μη κανονική ροή αέρα από ανεμιστήρα ψύξης μπαταρίας
P3077 Δυσλειτουργία κυκλώματος μοτέρ ανεμιστήρα ψύξης μπαταρίας
P3100 Δυσλειτουργία εγκεφάλου HV
P3101 Δυσλειτουργία Συστήματος Κινητήρα
P3105 Δυσλειτουργία Κυκλώματος Επικοινωνίας Εγκεφάλου Μπαταρίας
P3106 Δυσλειτουργία Κυκλώματος Επικοινωνίας ECM
P3107 Δυσλειτουργία Κυκλώματος Επικοινωνίας Εγκεφάλου Αερόσακου
P3108 Δυσλειτουργία Κυκλώματος Επικοινωνίας Ενισχυτή A/C
P3109 Δυσλειτουργία Κυκλώματος Επικοινωνίας Εγκεφάλου Φρένων
P3110 Το ρελέ IGCT είναι πάντα κλειστό
P3115 Δυσλειτουργία αισθητήρα ρεύματος μπαταρίας HV
P3115 Δυσλειτουργία Κεντρικού Ρελέ Συστήματος
P3120 Δυσλειτουργία Κιβωτίου Ταχυτήτων HV
P3125 Δυσλειτουργία Συγκροτήματος Μετατροπέα & Αναστροφέα
P3130 Δυσλειτουργία Συστήματος Ψύξης Αναστροφέα
P3135 Δυσλειτουργία Αισθητήρα Διακόπτη Κυκλώματος
P3140 Δυσλειτουργία Ενδοασφάλισης
P3145 Δυσλειτουργία Κυκλώματος Αισθητήρα Ταχύτητας Αυτοκινήτου
P3190 Μειωμένη Ισχύς Κινητήρα (Pri)
P3191 Ο Κινητήρας δεν ξεκινά (Pri)

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ

26 Υβριδικά Οχήματα

27 Πιθανώς, ο κωδικός P3005 μπορεί επίσης να καταγραφεί εάν έχει γίνει απόπειρα εκκίνησης με την τάπα συντήρησης να έχει αφαιρεθεί, καθώς η ασφάλεια υψηλής τάσης είναι τοποθετημένη μέσα στην τάπα.

28 P3006 – χωρίς να υπάρχει απόλυτη βεβαιότητα για αυτό, αλλά το κριτήριο εμφανίζεται ότι η μέγιστη επιτρεπτή διαφορά μεταξύ της υψηλότερης τάσης μπλοκ και της χαμηλότερης τάσης μπλοκ ανά πάσα στιγμή (χωρίς να περιλαμβάνονται οι μεταβατικές καταστάσεις) είναι 1.2 volts.

29 P3009 – “Ανιχνεύθηκε διαρροή”, σημαίνει ότι έχει ανιχνευθεί μια διαρροή ρεύματος που κατευθύνει το ρεύμα υψηλής τάσης προς το σασί. Το επίπεδο σκανδαλισμού δεν είναι γνωστό, αλλά το κριτήριο για χειροκίνητο έλεγχο είναι αντίσταση μόνωσης όχι μικρότερη από 10M ohms κατά τον έλεγχο σε 500V DC.

30 Η υβριδική μπαταρία αποτελείται από 38 φυσικές μονάδες, που η κάθε μια περιέχει 6 στοιχεία. Για λόγους παρακολούθησης από τον εγκέφαλο της μπαταρίας, οι μονάδες έχουν αντιστοιχηθεί σε 19 “blocks”. Οι κωδικοί DTC P3011 έως P3029 εμφανίζονται να υποδεικνύουν τη “δυσλειτουργία” ενός συγκεκριμένου μπλοκ, παρά το γεγονός ότι η “δυσλειτουργία” δεν είναι ξεκάθαρη.

31 P3030 – πιθανώς σημαίνει διακοπή συνέχειας μιας από τις είκοσι γραμμές ανίχνευσης τάσης που είναι συνδεδεμένες στη χορδή των στοιχείων στα άκρα και ανάμεσα σε κάθε ένα μπλοκ.

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ: Δεν χρησιμοποιούνται όλοι οι κωδικοί βλαβών σε όλα τα μοντέλα ανά εταιρεία.

image_print