Συντμήσεις, τεχνική ορολογία υβριδικών οχημάτων

Στο κεφάλαιο αυτό γίνεται αναφορά στις συντμήσεις και στους όρους της αγγλικής τεχνικής ορολογίας που χρησιμοποιούνται στα τεχνικά εγχειρίδια των υβριδικών οχημάτων.

Οι συντμήσεις αυτές, που είναι στο σύνολο τους τυποποιημένες κατά SAE και αποδεκτές. Οι περισσότερες από το σύνολο των κατασκευαστών, επαναλαμβάνονται πολλές φορές στα εγχειρίδια των κατασκευαστών ή στις οδηγίες χρήσης του οχήματος. Η γνώση τους συμβάλλει στην κατανόηση των συστημάτων και των τεχνολογιών που χρησιμοποιούν τα υβριδικά και ηλεκτρικά οχήματα. Παρακάτω δίνονται επεξηγήσεις των βασικών όρων και συντμήσεων.

ABS – Anti-lock Braking System

Το σύστημα ABS επιτρέπει στους τροχούς ενός οχήματος να διατηρούν επαφή με το οδόστρωμα ανάλογα με το φρενάρισμα του οδηγού, εμποδίζοντας τους από το να μπλοκάρουν και να προκληθεί ανεξέλεγκτη ολίσθηση. Πρόκειται για ένα αυτοματοποιημένο σύστημα που χρησιμοποιεί τις αρχές οριακού φρεναρίσματος που εφαρμόζονται από εκπαιδευμένους οδηγούς με αντίστοιχες δεξιότητες και με συστήματα πέδησης προηγούμενης γενιάς. Αυτό το επιτυγχάνει με πολύ γρηγορότερο ρυθμό και με καλύτερο έλεγχο απ’ ότι θα το επιτύγχανε ο χειροκίνητος έλεγχος του οδηγού.

AC-Alternative Current

Εναλλασσόμενο ρεύμα.

A-Ampere

Το Αμπέρ είναι μονάδα μέτρησης συνεχούς ηλεκτρικού ρεύματος (DC). Αυτό το συνεχές ρεύμα το οποίο, εάν εφαρμόζεται σε δύο ευθείς παράλληλους αγωγούς άπειρου μήκους και αμελητέας κυκλικής διατομής τοποθετημένους εν κενώ σε απόσταση 1 m, θα δημιουργηθεί μεταξύ αυτών των αγωγών μια δύναμη ίση με 2-107 N/m μήκους. Η μονάδα του αμπέρ συμβολίζεται με το Α..

Auto Stop

Σύστημα που σβήνει αυτόματα τον κινητήρα χρησιμοποιώντας τη λειτουργία σταματήματος στο ρελαντί. Στο ταμπλό θα ανάψει η ένδειξη AUTO STOP.

Battery Cell

Στοιχείο μπαταρίας. Ένα πρωτεύον στοιχείο παρέχει ηλεκτρικό ρεύμα ως αποτέλεσμα μιας ηλεκτροχημικής αντίδρασης που δεν είναι επαρκώς αναστρέψιμη, ώστε το στοιχείο να μην μπορεί να επαναφορτιστεί αποτελεσματικά. Ένα δευτερεύον στοιχείο είναι ένα ηλεκτρολυτικό στοιχείο για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, το οποίο, μετά την αποφόρτιση του, μπορεί να επανέλθει σε κατάσταση φόρτισης με τη διέλευση διαμέσου του ρεύματος αντίθετης κατεύθυνσης από εκείνης του ρεύματος αποφόρτισης.

Battery Module

Μονάδα μπαταρίας. Μια ομάδα διασυνδεδεμένων ηλεκτροχημικών στοιχείων σε μια εν σειρά ή και παράλληλη διάταξη, που περιέχονται φυσικά σε ένα περίβλημα ως μονάδα. Η μονάδα αυτή αποτελεί πηγή τάσης συνεχούς ρεύματος, που χρησιμοποιείται για την αποθήκευση ηλεκτρικής ενέργειας (φόρτιση), ώστε να μετατραπεί στη συνέχεια απευθείας η χημική ενέργεια σε ηλεκτρική (εκφόρτιση).

Τα ηλεκτροχημικά στοιχεία είναι ηλεκτρικά διασυνδεδεμένα σε μια κατάλληλη εν σειρά/παράλληλη διάταξη για να παρέχονται τα κατάλληλα επίπεδα τάσης λειτουργίας και έντασης. Στην κοινή χρήση συχνά χρησιμοποιείται ο όρος «μπαταρία» για ένα απλό στοιχείο. Όμως προτείνεται ο όρος «στοιχείο μπαταρίας» όταν γίνεται συζήτηση που αφορά ένα απλό στοιχείο.

Battery Pack

Συστοιχία μπαταρίας. Ένα πλήρως λειτουργικό σύστημα που περιλαμβάνει μονάδες μπαταριών, συστήματα υποστήριξης μπαταριών και ειδικά συστήματα ελέγχου για τις μπαταρίες. Μπορεί επίσης να είναι ένας συνδυασμός μίας ή περισσοτέρων μονάδων μπαταριών, πιθανώς με ένα πρόσθετο σύστημα ψύξης και πολύ πιθανόν με ένα πρόσθετο σύστημα ελέγχου. Μια συστοιχία μπαταρίας είναι ένα τελικό συγκρότημα που χρησιμοποιείται για την αποθήκευση και την εκφόρτιση ηλεκτρικής ενέργειας σε ένα HEV, PHEV ή EV.

Battery State Of Charge/State Of Charge (SOC)

Κατάσταση φόρτισης μπαταρίας. Η διαθέσιμη χωρητικότητα σε μια μπαταρία εκφρασμένη ως ποσοστό της διαβαθμισμένης ονομαστικής χωρητικότητας.

BEV-Battery Electric Vehicle

Ηλεκτρικό όχημα μπαταρίας. Ένα ηλεκτρικό όχημα μπαταρίας χρησιμοποιεί έναν ηλεκτροκινητήρα για παροχή ισχύος. Ο ηλεκτρισμός που κινεί το μοτέρ είναι αποθηκευμένος σε μια συστοιχία μπαταρίας που πρέπει να επαναφορτίζεται από μια πηγή ηλεκτρικής ισχύος.

Biodiesel

Βιοντίζελ. Καύσιμο πετρέλαιο κατασκευασμένο τουλάχιστον εν μέρει από πηγές εκτός του ορυκτού πετρελαίου, όπως είναι τα μεταχειρισμένα λίπη εστιατορίου. Τα περισσότερα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα μπορούν να χρησιμοποιήσουν το βιοντίζελ χωρίς μετατροπή ή αλλαγή του κινητήρα.

Bioethanol

Βιοαιθανόλη. Καύσιμο αυτοκινήτων βασισμένο σε αμυλούχα φυτικά υλικά, κοινώς σιτηρά,χρησιμοποιείται στις ΗΠΑ, κι έχει χαμηλότερες εκπομπές αέριων ρύπων απ’ ότι το πετρέλαιο. Είναι επίσης γνωστό ως αιθανόλη.

Bluetooth

Το Bluetooth είναι μια ασύρματη τεχνολογία standard για ανταλλαγή δεδομένων σε μικρές αποστάσεις (χρησιμοποιώντας κοντά μήκη ραδιοκυμάτων μπάντας από 2,4-2.485 GHz) από σταθερές και φορητές συσκευές, εξασφαλίζοντας προσωπικής περιοχής δίκτυα – Personal Area Networks (PANs). Δημιουργήθηκε από την εταιρεία τηλεπικοινωνιών Ericsson το 1994 και αποτέλεσε μια εναλλακτική ως ασύρματη επικοινωνία στη γνωστή καλωδιακή επικοινωνία μέσω θύρας RS-232. Μπορεί να συνδεθεί με αρκετές συσκευές υπερνικώντας τα προβλήματα συγχρονισμού.

By-Wire Technology

Τεχνολογία By-Wire. Παρόμοια με την τεχνολογία Fly-by-Wire που υπάρχει στα πολεμικά αεροσκάφη, η τεχνολογία Drive-by-Wire των υβριδικών οχημάτων αντικαθιστά τις μηχανικές συνδέσεις με ηλεκτρικές, για μείωση του βάρους και για να υπάρχει μια περισσότερο εξελιγμένη και αξιόπιστη ικανότητα απόκρισης.

CAN-BUS (Controller Area Network-Bus)

Ο δίαυλος CAN (για το δίκτυο περιοχής ελεγκτών) είναι ένας πρότυπος δίαυλος για όχηματα και είναι σχεδιασμένος για να επιτρέπει σε μικροελεγκτές και συσκευές να επικοινωνούν μεταξύ τους μέσα σε ένα όχημα χωρίς κεντρικό υπολογιστή. Ο δίαυλος CAN είναι ένα πρωτόκολλο μηνυμάτων ειδικά σχεδιασμένο για εφαρμογές στην αυτοκινητοβιομηχανία, αλλά τώρα χρησιμοποιείται και σε άλλους τομείς, όπως η αεροδιαστημική, η ναυτιλία, ο βιομηχανικός αυτοματισμός και ο ιατρικός εξοπλισμός. Ο δίαυλος CAN είναι ένα από τα πέντε πρωτόκολλα που χρησιμοποιούνται στα διαγνωστικά μηχανήματα για τα ενσωματωμένα συστήματα διάγνωσης με βάση το πρότυπο (EOBD) – OBD-II. Ο δίαυλος CAN έχει ταχύτητα επικοινωνίας IMbps, 10 φορές μεγαλύτερη από ένα συμβατικό σύστημα επικοινωνίας.

Catalytic Converter

Καταλυτικοί μετατροπείς. Κυψελωτές κατασκευές από κεραμικό ή μεταλλικό μονόλιθο με επίστρωση καταλύτη στις εξατμίσεις των αυτοκινήτων που μειώνουν κατά πολύ τα επιβλαβή καυσαέρια.

Charge/Charging

Φόρτιση. Η μετατροπή της ηλεκτρικής ενέργειας, που παρέχεται υπό τη μορφή ρεύματος από μια εξωτερική πηγή, σε χημική ενέργεια εντός ενός στοιχείου ή μπαταρίας. Το (ηλεκτρικό) φορτίο αποτελεί επίσης μια βασική ιδιότητα των στοιχειωδών σωματιδίων της ύλης.

Charge rate

Ρυθμός φόρτισης. Το ρεύμα με το οποίο φορτίζεται μια μπαταρία.

Charger

Φορτιστής. Ένας μετατροπέας ενέργειας για την ηλεκτρική φόρτιση μιας μπαταρίας που αποτελείται από γαλβανικά δευτερεύοντα στοιχεία.

CO – Carbon Oxide

Μονοξείδιο του άνθρακα.

C02-Carbon Dioxide

Διοξείδιο του άνθρακα.

Controller

Ελεγκτής. Ένα στοιχείο που περιορίζει τη ροή της ηλεκτρικής ισχύος προς ή από έναν ηλεκτροκινητήρα ή συστοιχία μπαταρίας (μονάδα, στοιχείο). Στόχος είναι ο έλεγχος της ροπής ή και της ισχύος. Επίσης μπορεί να είναι η διατήρηση της διάρκειας ζωής της μπαταρίας ή ακόμα και ο έλεγχος της θερμοκρασίας.

Current

Ρεύμα. Ο ρυθμός της μεταφοράς του ηλεκτρισμού, δηλαδή η ποσότητα ηλεκτρικών φορτίων που περνούν από ένα σημείο ανά μονάδα χρόνου. Η μονάδα μέτρησης είναι το αμπέρ, το οποίο αντιπροσωπεύει περίπου 6,241 χ ΙΟ18 ηλεκτρόνια που περνούν από ένα δεδομένο σημείο ανά δευτερόλεπτο.

Cut-off Voltage

Τάση αποκοπής. Η τάση του στοιχείου ή της μπαταρίας στην οποία τερματίζεται η εκφόρτιση. Η τάση αποκοπής καθορίζεται από τον κατασκευαστή του στοιχείου και γενικά προορίζεται για τον περιορισμό του ρυθμού εκφόρτισης.

CVT – Continuously Variable Transmission

Συνεχώς μεταβαλλόμενο κιβώτιο ταχυτήτων ή πιο απλά, κιβώτιο ταχυτήτων με άπειρο αριθμό σχέσεων.

DC-DC Inverter/Converter

Ένας DC-DC inverter είναι ένα ηλεκτρονικό κύκλωμα που μετατρέπει μία πηγή συνεχούς ρεύματος {DC} σε ένα άλλο επίπεδο τάσης.

DIN

To DIN είναι μια βάση δεδομένων που περιλαμβάνει μια στάνταρ ορολογία στα γερμανικά πρότυπα (DIN, DIN EN and DIN EN ISO Standards and draft Standards) και στοιχεία από το διεθνές ηλεκτροτεχνικό λεξιλόγιο (International Electro technical Vocabulary – IEV).

Direct injection (Dl)

Άμεσος ψεκασμός. Το καύσιμο ψεκάζεται απευθείας σε όλους τους θαλάμους καύσης του κινητήρα.

Direct Current Motor – DC motor

Μοτέρ συνεχούς ρεύματος – Μοτέρ DC. Ένας ηλεκτρικός κινητήρας που ενεργοποιείται από συνεχές ρεύμα για να παρέχει ροπή. Υπάρχουν διάφορες κατηγορίες μοτέρ συνεχούς ρεύματος

Discharge

Εκφόρτιση. Η άμεση μετατροπή της χημικής ενέργειας ενός στοιχείου ή μπαταρίας σε ηλεκτρική ενέργεια και η εφαρμογή της ηλεκτρικής ενέργειας σε ένα φορτίο.

Discharge Rate

Ρυθμός εκφόρτισης. Ο ρυθμός, συνήθως εκφράζεται σε Ampere, με τον οποίο λαμβάνεται το ηλεκτρικό ρεύμα από ένα στοιχείο μπαταρίας, μονάδα ή συστοιχία.

DLC – Data Link Connector

Φίσα μεταφοράς δεδομένων. Χρησιμοποιείται για τη σύνδεση διαγνωστικού, την ανάγνωση και τον μηδενισμό βλαβών.

DOHC-Double Overhead Camshaft

Σύστημα με δύο επικεφαλής εκκεντροφόρους.

DTC – Diagnostic Trouble Code

Διαγνωστικός κωδικός βλάβης. Αφορά τους τυποποιημένους κωδικούς βλαβών κατά το πρότυπο τυποποίησης EOBD/OBD-II.

ECB – Electronically Controlled Brake

Ηλεκτρονικά ελεγχόμενο σύστημα πέδησης. Αρχικά κατασκευάστηκε για τα υβριδικά μοντέλα Lexus και αποτέλεσε την παγκοσμίως πρώτη παραγωγή συστήματος φρένων μέσω καλωδίωσης (brake-by-wire). To σύστημα προσφέρει πλεονεκτήματα σε σχέση με ένα συμβατικό υδραυλικό σύστημα πέδησης. Έχει ταχύτερη απόκριση και το γεγονός ότι είναι ηλεκτρικό διασφαλίζει καλύτερη συνεργασία με τα υπόλοιπα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας. Επιπλέον, το σύστημα ECB είναι ανώτερο από ένα συμβατικό υδραυλικό σύστημα σε καταστάσεις που απαιτούν συνεχή κατανομή της πίεσης πέδησης σε όλους τους τροχούς.

Economy Mode

Οικονομική λειτουργία ή οικονομικός τρόπος οδήγησης.

ECU – Electronic Control Unit

Ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου (εγκέφαλος).

ECVT- Electronically-controlled Continuously Variable Transmission

Ηλεκτρονικά συνεχώς μεταβαλλόμενη μετάδοση κίνησης.

EFI – Electronic Fuel Ejection

Ηλεκτρονικό σύστημα ψεκασμού καυσίμου. Ο όρος επικράτησε για τα συστήματα ψεκασμού σε βενζινοκινητήρες.

EGR – Exhaust Gas Recirculation

Επανακυκλοφορία καυσαερίων. Σχεδίαση κινητήρα που επανακυκλοφορεί μια ποσότητα καυσαερίων στην εισαγωγή αέρα, για να μειωθεί η θερμοκρασία της καύσης και να μειωθεί η δημιουργία ΝΟχ.

Electric Drive System

Σύστημα ηλεκτρικής κίνησης. Ο ηλεκτρικός εξοπλισμός που εξυπηρετεί την κίνηση του αυτοκινήτου. Περιλαμβάνει μοτέρ κίνησης, τελικά στοιχεία ελέγχου, ελεγκτές και λογισμικό (στρατηγική ελέγχου).

Electric Drivetrain (including electric drive system)

Ηλεκτρικό σύστημα παραγωγής και μετάδοσης κίνησης (περιλαμβάνει το ηλεκτρικό σύστημα κίνησης). Το ηλεκτρομηχανικό σύστημα μεταξύ της πηγής ενέργειας του αυτοκινήτου και του δρόμου. Περιλαμβάνει/ ελεγκτές, μοτέρ, κιβώτιο μετάδοσης, άξονα, διαφορικό, ημιαξόνια, τελικά γρανάζια και τροχούς.

EOΒD/OBD-ll

EOBD είναι το ευρωπαϊκό πρότυπο και ODB/ODB-II το αμερικανικό πρότυπο. EOBD σημαίνει European On Board Diagnosis, δηλαδή Συστήματα διάγνωσης επί του αυτοκινήτου, σύμφωνα με το ευρωπαϊκό πρότυπο.

Τα συστήματα Διάγνωσης επί του αυτοκινήτου (EOBD/OBD-II) βρίσκονται μέσα στα περισσότερα αυτοκίνητα και στα ελαφρά φορτηγά που κυκλοφορούν στον δρόμο σήμερα. Κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1970 και στις αρχές της δεκαετίας του 1980 οι κατασκευαστές άρχισαν να χρησιμοποιούν ηλεκτρονικούς τρόπους για να ελέγχουν τις λειτουργίες του κινητήρα και να διαγνώσουν τυχόν προβλήματα του. To EOBD/OBD-II, ένα νέο πρότυπο που εφαρμόστηκε στα μέσα της δεκαετίας του 1990, παρέχει σχεδόν πλήρη έλεγχο του κινητήρα, ενώ παρακολουθεί επίσης μέρη του σασί, του αμαξώματος και των συσκευών των αξεσουάρ, καθώς και το δίκτυο του διαγνωστικού ελέγχου του αυτοκινήτου.

ΕΡΑ

Οργανισμός Περιβαλλοντικής Προστασίας. Μαζί με το Υπουργείο Ενέργειας, ο οργανισμός ΕΡΑ εκδίδει αξιολογήσεις χιλιομετρικών αποστάσεων και καυσαερίων για όλα τα αυτοκίνητα που πωλούνται στις ΗΠΑ.

EPS – Electric Power Steering

To σύστημα EPS αντικαθιστά τον ιμάντα, την αντλία και το υδραυλικό κύκλωμα ενός παραδοσιακού υδραυλικού τιμονιού με ένα απλό ηλεκτρικό μοτέρ χωρίς ψήκτρες. Το ηλεκτρικό μοτέρ είναι τοποθετημένο στην κολόνα του τιμονιού ή στον μηχανισμό της κρεμαγέρας, και ενώ ο οδηγός περιστρέφει το τιμόνι, μια ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου (Electronic Control Unit – ECU) υποδεικνύει στο μοτέρ να γυρίσει δεξιά ή αριστερά για υποβοήθηση. Ο εγκέφαλος (ECU) παρακολουθεί επίσης την ταχύτητα του αυτοκινήτου και επιτρέπει στο ηλεκτρικό μοτέρ να αυξομειώνει το επίπεδο της υποβοήθησης όσο χρειάζεται.

E-Shift

Ηλεκτρονικά ελεγχόμενη αλλαγή ταχυτήτων. To Toyota Prius χρησιμοποιεί τεχνολογία shift-by-wire για τη δημιουργία του Ε-Shift, δηλαδή ενός συμπαγούς και εργονομικού επιλογέα ταχυτήτων που τοποθετείται στο ταμπλό.

E-TRC

Ηλεκτρικός έλεγχος πρόσφυσης. To ETRC συμβολίζει τον ηλεκτρικό έλεγχο πρόσφυσης, Όταν η ECU ολίσθησης καταγράψει ολίσθηση των τροχών, διακόπτει τη ροπή του ηλεκτροκινητήρα και όχι του κινητήρα, όπως συμβαίνει στα συμβατικά συστήματα. Επιπλέον τα φρένα ενεργοποιούνται ηλεκτρικά μέσω του ηλεκτρονικού συστήματος πέδησης ECB.

Ethanol

Αιθανόλη. Ένα καύσιμο με πολλά οκτάνια και χαμηλή εκπομπή καυσαερίων, που χρησιμοποιείται ευρέως στους αγώνες. Τώρα κατασκευάζεται από ανανεώσιμες πρώτες ύλες και μπορεί να χρησιμοποιηθεί στα συνήθη αυτοκίνητα, και με τη χρήση του επιτυγχάνονται χαμηλότερες αξιολογήσεις κατανάλωσης καυσίμου απ’ ότι με τη βενζίνη.

EV- Electric Vehicle

Ηλεκτρικό όχημα. Αυτά τα αυτοκίνητα έχουν μόνο μπαταρίες και ένα ηλεκτρικό μοτέρ. Δε χρειάζονται βενζίνη ή άλλα καύσιμα. Επίσης δεν υπάρχουν καυσαέρια που να σχετίζονται με τον αέρα. Ανεφοδιάζονται με τη σύνδεση των μπαταριών σε ρευματοδότη.

EVMode

Λειτουργία EV. Ενας διακόπτης λειτουργίας Ενσάς επιτρέπει να κινήσετε το όχημα με την ηλεκτρική λειτουργία έως και με 55 km/h για αύξηση της ταχύτητας και της απόδοσης. Ενώ αυτή η επιλογή είναι ενσωματωμένη π.χ., σε κάθε Prius, είναι απενεργοποιημένη στα υβριδικά της Βορείου Αμερικής.

Extended Range Electric Vehicle

Ηλεκτρικό όχημα εκτεταμένης χιλιομετρικής κάλυψης. Ένας τύπος PHEV όπου το αυτοκίνητο κινείται ολοκληρωτικά με ηλεκτρική ισχύ, αλλά υπάρχει ένας μικρός βενζινοκινητήρας που κινεί μια γεννήτρια για την παροχή ηλεκτρισμού στις μπαταρίες και στο ηλεκτρικό μοτέρ. Η προσθήκη του βενζινοκινητήρα επιτρέπει στο ηλεκτρικό μοτέρ να λειτουργήσει για περισσότερο χρόνο απ’ ότι με μια φόρτιση της μπαταρίας. Ένα ηλεκτρικό όχημα εκτεταμένης χιλιομετρικής απόστασης είναι ένα αυτόνομο όχημα δρόμου. Χρησιμοποιεί κυρίως την ηλεκτροκίνηση που παρέχεται από ένα επαναφορτιζόμενο σύστημα αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας (RESS), αλλά με μια βοηθητική μονάδα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας επί του αυτοκινήτου και με την παροχή καυσίμου μπορεί να εξασφαλίσει την αυτονομία όταν έχει καταναλωθεί ηλεκτρική ενέργεια.

Fuel Cell

Κυψέλη καυσίμου. Ένα ηλεκτροχημικό στοιχείο που μετατρέπει τη χημική ενέργεια απευθείας σε ηλεκτρική, ως αποτέλεσμα μιας ηλεκτροχημικής αντίδρασης. Τα πλέον κοινά χημικά στοιχεία είναι το υδρογόνο (καύσιμο) και το οξυγόνο (επίσης από τον αέρα).

FCV- Fuel Cell Vehicle

Όχημα με κυψέλη καυσίμου. Ένα όχημα με ηλεκτρικό σύστημα παραγωγής κίνησης, που χρησιμοποιεί την κυψέλη καυσίμου (υδρογόνο) ως μια πηγή ηλεκτρικού για την παροχή ηλεκτρικής κίνησης. Δεν υπάρχουν κινούμενα μέρη, καθώς η κυψέλη καυσίμου χρησιμοποιεί έναν καταλύτη για την εκτέλεση μιας χημικής διαδικασίας, που συνδυάζει το οξυγόνο από τον αέρα και το υδρογόνο για την παραγωγή ηλεκτρισμού. Τα FCV μπορούν επίσης να περιλαμβάνουν σύστημα ηλεκτρικής αποθήκευσης (ESS) και να είναι οχήματα HEV ή PHEV. Όμως ένα ESS δεν είναι τεχνικά αναγκαίο σε ένα όχημα FCV.

Fuel Consumption

Κατανάλωση καυσίμου. Η ενέργεια που καταναλώνεται από ένα όχημα ανά μονάδα απόστασης (σε km) και ορισμένες φορές και ανά μονάδα βάρους (σε τόνους). Μπορεί να εκφράζεται ως kWh/km και ως kWh/(ton-km). Για τα οχήματα EV και PHEV η ηλεκτρική ενέργεια που μετράται, και εκφράζεται σε AC kWh, είναι από την πρίζα παροχής ρεύματος (είσοδος φορτιστή). Συνήθως έχουν καταγραφεί από δοκιμές αυτοκινήτων όταν οδηγούνται για έναν «κύκλο οδήγησης» (μια ταχύτητα σε σχέση με τον χρόνο), με καθορισμένο φορτίο επιβατών ή και αποσκευών. Τυποποιημένες μέθοδοι εκτίμησης της κατανάλωσης καυσίμου για τα οχήματα PHEV δεν έχουν εξελιχθεί ακόμα.

Fuel Economy

Οικονομία καυσίμου. Για ένα όχημα EV είναι η απόσταση (σε km) που διατρέχει ανά μονάδα ενέργειας από την πρίζα σε kWh. Για ένα όχημα με κινητήρα εσωτερικής καύσης αντιπροσωπεύει, την απόσταση που διανύεται ανά λίτρο καυσίμου. Είναι το αντίστοιχο της ενέργειας ανά μονάδα απόστασης (το αντίστοιχο της κατανάλωσης καυσίμου). Συνήθως έχουν εξελιχθεί μετά από δοκιμές αυτοκινήτων που οδηγούνται για έναν «κύκλο οδήγησης» (ταχύτητα σε σχέση με τον χρόνο), με καθορισμένο φορτίο επιβατών ή και αποσκευών. Τυποποιημένες μέθοδοι εκτίμησης της οικονομίας καυσίμου για τα οχήματα PHEV δεν έχουν εξελιχθεί ακόμα.

Full HEV

Πλήρες υβριδικό ηλεκτρικό όχημα. Ένα πλήρες HEV έχει την ικανότητα να λειτουργεί εντελώς ηλεκτρικά, σε γενικές γραμμές στις χαμηλές μέσες ταχύτητες. Στις υψηλές σταθερές ταχύτητες ένα τέτοιο όχημα HEV χρησιμοποιεί μόνο τον κινητήρα και τη μηχανική μετάδοση, χωρίς ηλεκτρική υποβοήθηση. Στις ενδιάμεσες μέσες ταχύτητες με διακοπτόμενα φορτία και η ηλεκτρική και η μηχανική κίνηση συχνά λειτουργούν ταυτόχρονα. Ένα PHEV μπορεί να εξελιχθεί με βάση ένα συγκρότημα κίνησης τύπου πλήρους HEV.

Η2 – Hydrogen

Υδρογόνο

Handsfree

Το σύστημα Handsfree παρέχει τη δυνατότητα στον χρήση να εκτελεί και να λαμβάνει κλήσεις ή να μιλά handsfree στο κινητό του τηλέφωνο μέσω της LCD αφής της Οθόνης Πολλαπλών Ενδείξεων ή από τα χειριστήρια του τιμονιού.

HC-Hydrocarbons

Υδρογονάνθρακες.

HEV – Hybrid electric vehicle

Υβριδικό ηλεκτρικό όχημα. Ο ορισμός του 1990 στο IA-HEV Annex Ι ήταν ο ακόλουθος: «Ένα υβριδικό ηλεκτρικό όχημα (HEV) είναι ένα υβριδικό όχημα δρόμου στο οποίο τουλάχιστον μία από τις αποθήκες ενέργειας, πηγές ή ένας από τους μετατροπείς παρέχει ηλεκτρική ενέργεια». Η Διεθνής Κοινότητα Μηχανικών Οχημάτων (SAE) ορίζει ένα υβριδικό όχημα ως «ένα όχημα με δύο ή περισσότερα συστήματα αποθήκευσης ενέργειας, και τα δύο εκ των οποίων παρέχουν προωστήρια ισχύ, είτε μαζί είτε ανεξάρτητα». Κανονικά οι μετατροπείς ενέργειας σε ένα όχημα HEV είναι μια συστοιχία μπαταριών ή ηλεκτρική μηχανή ή μηχανές και ένας κινητήρας εσωτερικής καύσης. Ωστόσο οι κυψέλες καυσίμου μπορούν να χρησιμοποιηθούν αντί ενός κινητήρα εσωτερικής καύσης. Σε ένα υβριδικό όχημα μόνο ένα καύσιμο παρέχει κυρίως κινητήρια ισχύ. Ένας τελικός ορισμός προέρχεται από τα Ηνωμένη Έθνη, που ορίζουν ένα όχημα HEV ως «ένα όχημα που, για τον σκοπό της μηχανικής πρόωσης, καταναλώνει ενέργεια από αμφότερες τις παρακάτω πηγές επί του οχήματος αποθηκευμένης ενέργειας/ισχύος: ένα αναλώσιμο καύσιμο και μια συσκευή αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας/ισχύος (π.χ.: μπαταρία, πυκνωτής, σφόνδυλος, γεννήτρια, κτλ.)».

HV- High Voltage

Υψηλή Τάση.

HV Technician

Τεχνίτης υψηλής τάσης (πιστοποιείται από τα εργοστάσια κατασκευής υβριδικών και ηλεκτρικών αυτοκινήτων).

Hybrid Car Engine

Κινητήρας υβριδικού οχήματος. Στα υβριδικά οχήματα, ο όρος «κινητήρας» αναφέρεται σε κινητήρα εσωτερικής καύσης, όχι στον ηλεκτρικό κινητήρα.

Hybrid Electric Vehicle (HEV) – Parallel Configuration

Υβριδικό ηλεκτρικό όχημα (HEV) – Παράλληλη διάταξη. Ένα παράλληλο υβριδικό όχημα είναι ένα όχημα HEV στο οποίο μια ηλεκτρική μηχανή και ένας κινητήρας μπορούν να παρέχουν την ισχύ της τελικής πρόωσης μαζί ή ανεξάρτητα.

Hybrid Electric Vehicle (HEV) – Series Configuration

Υβριδικό ηλεκτρικό όχημα (HEV) – Σε σειρά διάταξη. Ένα σειριακό υβριδικό όχημα είναι ένα HEV, στο οποίο μόνο η ηλεκτρική μηχανή μπορεί να παρέχει την τελική ισχύ πρόωσης.

Hybrid Synergy Drive

Το υβριδικό σύστημα παραγωγής και μετάδοσης επόμενης γενιάς της Toyota, το οποίο βελτιώνει το Toyota Hybrid System στο αρχικό Prius.

Hybrid Transmission

Υβριδικό κιβώτιο. Το υβριδικό κιβώτιο συνδέεται απευθείας με τον βενζινοκινητήρα και αποτελείται από τον ηλεκτροκινητήρα, τη γεννήτρια και τον μηχανισμό κατανομής ισχύος (Power Split Device), που είναι βασικά μια μονάδα πλανητικών γραναζιών.

Hybrid vehicle

Υβριδικό όχημα. Ο ΟΗΕ ορίζει: «Ένα όχημα με δύο τουλάχιστον διαφορετικούς μετατροπείς ενέργειας και δύο τουλάχιστον διαφορετικά συστήματα αποθήκευσης ενέργειας (στο όχημα) με σκοπό την πρόωση του οχήματος».

Hydrogen Fuel Cell

Κυψέλη καυσίμου υδρογόνου. Αυτά τα στοιχεία χρησιμοποιούν το αέριο υδρογόνο και τον αέρα στην παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος για την κίνηση ενός οχήματος, με μοναδικό υποπροϊόν το νερό. Η μη δημιουργία μιας υποδομής σταθμών ανεφοδιασμού με υδρογόνο συνιστά εμπόδιο στην κατασκευή αυτοκινήτων κινούμενων με υδρογόνο.

C-Integrated Circuit

Ολοκληρωμένο τυπωμένο κύκλωμα.

ICE – Internal Combustion Engine

Κινητήρας εσωτερικής καύσης. Είναι το μέσο μετατροπής της ενέργειας του καυσίμου σε μηχανική ισχύ στα συμβατικά οχήματα δρόμου. Ο αέρας και το καύσιμο συμπιέζονται μέσα στους κυλίνδρους και αναφλέγονται διακοπτόμενα. Η προκύπτουσα εκτόνωση των θερμών αερίων μέσα στους κυλίνδρους δημιουργεί μια αντίστοιχη κίνηση που μεταφέρεται στους τροχούς μέσω ενός κεντρικού άξονα ή ημιαξονίων.

IGBT- Insulated Gate Bipolar Transistor

Διπολικό τρανζίστορ μονωμένης πύλης. Το εξάρτημα αυτό είναι ένα τύπος ημιαγωγού ισχύος 3 ακροδεκτών και προορίζεται για υψηλή απόδοση και γρήγορη εναλλαγή. Τα IGBT’s είναι ηλεκτρονικά εξαρτήματα ισχύος, τα οποία έχουν την ιδανική θερμική αντίσταση για την καλύτερη απαγωγή της θερμότητας που παράγεται από τα εξαρτήματα στο σύστημα ψύξης στο οποίο είναι προσαρτημένα. Βρίσκονται μέσα στο σύστημα του αναστροφέα/μετατροπέα του συστήματος THS.

IMA- Integrated Motor Assist (HONDA)

Η ενσωματωμένη υποβοήθηση με μοτέρ (Integrated Motor Assist – IMA) είναι μια τεχνολογία των υβριδικών αυτοκινήτων της Honda, που λανσαρίστηκε το 1999 στο μοντέλο Insight. Αυτή είναι μια συγκεκριμένη τεχνολογία ενός παράλληλου υβριδικού συστήματος που χρησιμοποιεί ένα ηλεκτρικό μοτέρ τοποθετημένο μεταξύ του κινητήρα εσωτερικής καύσης και του κιβωτίου, και ενεργεί σαν μίζα, έναν μηχανισμό εξισορρόπησης του κινητήρα και ένα μοτέρ υποβοήθησης της κίνησης.

Induction Motor

Κινητήρας επαγωγής. Ένα μοτέρ εναλλασσομένου ρεύματος στο οποίο το πρωτεύον τύλιγμα είναι στο ένα μέρος (συνήθως στον στάτη).

Inductive Charging

Επαγωγική φόρτιση. Η χρήση μαγνητικών συσκευών εύξης αντί των κανονικών πριζών στους σταθμούς φόρτισης. Αυτή η τεχνολογία εφαρμόστηκε ενεργητικά για τα οχήματα EV στις ΗΠΑ τη δεκαετία του 1990.

Infrastructure

Υποδομή. Κάθε μέρος του συστήματος, εκτός του ίδιου του αυτοκινήτου, που είναι αναγκαίο για τη χρήση του. Για τα οχήματα PHEV ή EV η υποδομή περιλαμβάνει το διαθέσιμο καύσιμο (ηλεκτρισμό), εργοστάσια παραγωγής ρεύματος, δίκτυα μεταφοράς, δίκτυα διανομής, πρόσβαση στα ανταλλακτικά, εγκαταστάσεις συντήρησης και εξυπηρέτησης και μια αποδεκτή αγορά αρχικής πώλησης και μεταπώλησης.

Inverter (Honda)

Μετατροπέας. Ο μετατροπέας βρίσκεται μέσα στην IPU. Για περισσότερες πληροφορίες δείτε την IPU. Ο μετατροπέας που ελέγχει την ταχύτητα του μοτέρ είναι ενσωματωμένος με την ECU του μοτέρ για πιο ακριβή έλεγχο, με αποτέλεσμα μεγαλύτερη απόδοση και οικονομία καυσίμου.

IPU – Intelligent Power Unit

Έξυπνη μονάδα ισχύος. Η έξυπνη μονάδα ισχύος (IPU) ελέγχει την ισχύ του συστήματος ΙΜΑ. Η IPU περιέχει τη μονάδα αποθήκευσης ενέργειας (μπαταρία), τη μονάδα Ελέγχου Ισχύος (PCU), τον ηλεκτρικό κινητήρα, τη μονάδα ελέγχου (ECU), καθώς και ένα συμπαγές σύστημα ψύξης. Η IPU βρίσκεται κάτω από τον πίσω χώρο φόρτωσης για την ελάχιστη δυνατή επίπτωση στον εσωτερικό χώρο. Η νέα έξυπνη ηλεκτρική μονάδα ισχύος (IPU) συνεργαζόμενη με τον επεξεργαστή ελέγχου ισχύος (PCLJ) και το πακέτο μπαταριών, οδηγεί σε μια μείωση 42% του συνολικού όγκου.

i-SDI – intelligent Dual & Sequential Ignition (HONDA)

Ηλεκτρονικά ελεγχόμενο σύστημα δίδυμης και διαδοχικής ανάφλεξης (HONDA).

ISO – International Organization for Standardization

Συντομογραφία του International Organization for Standardization. Σημειώστε ότι το ISO δεν είναι συντομογραφία, αντίθετα το όνομα προέρχεται από την ελληνική λέξη iso, που σημαίνει ίσο. To ISO ιδρύθηκε το 1946 και είναι ένας διεθνής οργανισμός που περιλαμβάνει τα εθνικά πρότυπα για περισσότερες από εβδομήντα πέντε χώρες.

ISOFIX

To ISOFIX είναι ένα σύστημα που χρησιμοποιείται για την ασφάλιση των παιδικών καθισμάτων και βρίσκεται πίσω από το μαξιλάρι του πίσω καθίσματος. Τα άγκιστρα στήριξης για την ασφάλιση ενός παιδικού καθίσματος βρίσκονται επίσης πίσω από την πλάτη του πίσω καθίσματος.

Kilowatt-hour (kWh)

Κιλοβατώρα. Χίλιες (1.000) βατώρες (Wh) ενέργειας, που ισοδυναμούν επίσης με 1.341 ίππους -ώρες (ή 1,35962 CV-h).

LCD Liquid Crystal Display

Οθόνη εμφάνισης πληροφοριών (έγχρωμη ή μονόχρωμη) με τεχνολογία υγρών κρυστάλων.

LEV – Low Emissions Vehicle

Όχημα χαμηλών εκπομπών καυσαερίων. Ένα όχημα με εκπομπές καυσαερίων κάτω από ένα καθορισμένο επίπεδο, όπως καθορίζονται από κανονισμούς και διαδικασίες δοκιμών που ορίζει η CARB.

Lithium ion (Li-ion)

Χημεία ιόντων λιθίου. Ο όρος «ιόντων λιθίου» αναφέρεται σε μια κατηγορία χημικών στοιχείων για μπαταρίες. Η χημεία Li-ion (Li-lo) που χρησιμοποιείται ευρέως σήμερα έχει μειώσει σημαντικά το κόστος και έχει αυξήσει τη βαρυμετρική και ογκομετρική πυκνότητα ενέργειας τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια, με την πρόοδο να επιταχύνεται όλο και περισσότερο. Οι μπαταρίες Li-lo έχουν αντικαταστήσει σχεδόν πλήρως τις μπαταρίες νικελίου-υδριδίου μετάλλου (Ni-ΜΗ) στα ηλεκτρονικά μαζικής κατανάλωσης. Η τεχνολογία Ni-ΜΗ παραμένει η χημεία επιλογής για τα οχήματα Η EV, αλλά φαίνεται ότι θα αντικατασταθεί από την αναδυόμενη χημεία Li-lo. Επειδή n τεχνολογία αυτή έχει ήδη επιτύχει σημαντικά υψηλότερες βαρυμετρικές και ογκομετρικές πυκνότητες ενέργειας απ’ ότι η χημεία Ni-ΜΗ στις μπαταρίες καταναλωτικών αγαθών και βελτιώνεται περαιτέρω με νέες χημείες, η τεχνολογία Li-lo θεωρείται η επόμενη τεχνολογία για τα οχήματα PHEV, πέραν του γεγονότος ότι είναι ένας σημαντικός ανταγωνιστής στην αντικατάσταση της τεχνολογίας Ni-ΜΗ στα οχήματα HEV.

Maintenance-free Battery

Μπαταρία χωρίς ανάγκη συντήρησης. Μια δευτερεύουσα μπαταρία, η οποία στη διάρκεια της ζωής της δε χρειάζεται συντήρηση, με την προϋπόθεση ότι ικανοποιούνται οι καθορισμένες συνθήκες λειτουργίας.

Mild HEV

Ήπιο όχημα HEV. ‘Evα όχημα HEV που έχει ηλεκτρική μηχανή και συστοιχία μπαταριών μικρότερης ισχύος από ένα πλήρες υβριδικό όχημα. Σύμφωνα με τον Ολλανδικό Οργανισμό Εφαρμοσμένης Επιστημονικής ‘Έρευνας (ΤΟΝ), ένα ήπιο όχημα HEV δεν μπορεί να λειτουργεί μόνο ηλεκτρικά. Η ηλεκτρική υποβοήθηση λειτουργεί πάντοτε μαζί με τον κινητήρα εσωτερικής καύσης.

Mini hybrids

Mini υβριδικό όχημα. Αυτή είναι μια κατηγορία που προσθέτει ένα μικρό ποσοστό ηλεκτρικής υποβοήθησης στο σύστημα σταματήματος εκκίνησης. Επειδή αυτά τα οχήματα δεν προσφέρουν πλήρεις υβριδικές ικανότητες, μπορούν να κατασκευαστούν χρησιμοποιώντας πολύ μικρές και σχετικά φθηνές μπαταρίες νικελίου-υδριδίου μετάλλου ή ιόντων λιθίου για να διατηρηθεί χαμηλά το κόστος τους. Η General Motors ήταν η πρωτοπόρος σε αυτό το σύστημα, το οποίο ονόμασε eAssist και το προσέφερε για πρώτη φορά στην τετρακύλινδρη έκδοση του 2013, Buick LaCrosse. Η αυτοκινητοβιομηχανία σκόπιμα απέφυγε τη χρήση του όρου «υβριδικό» οε αυτό το σύστημα, γιατί πιστεύει, όπως και οι περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες, ότι οι καταναλωτές έχουν μεγαλύτερες προσδοκίες για οτιδήποτε φέρει την ένδειξη «υβριδικό».

Motor, Electric Machine, Generator

Μοτέρ, ηλεκτρική μηχανή, γεννήτρια. Μοτέρ είναι η ετικέτα για μια ηλεκτρική μηχανή που μετατρέπει περισσότερο συχνά την ηλεκτρική ενέργεια σε μηχανική, χρησιμοποιώντας τις δυνάμεις που παράγονται από μαγνητικά πεδία σε ηλεκτροφόρους αγωγούς. Οι περισσότερες ηλεκτρικές μηχανές μπορούν να λειτουργήσουν είτε ως μοτέρ είτε ως γεννήτριες. Κατά τη λειτουργία ως γεννήτρια, η ηλεκτρική μηχανή μετατρέπει τη μηχανική ενέργεια σε ηλεκτρική. Στα οχήματα HEV, PHEV και EV οι ηλεκτρικές μηχανές λειτουργούν και ως μοτέρ και ως γεννήτριες.

Multiplex

Multiplex είναι ο συνδυασμός πολλών σημάτων σε ένα μονό κύκλωμα μετάδοσης ή σε ένα κανάλι. Έτσι, για παράδειγμα, ο δίαυλος CAN δε χρησιμοποιείται μόνο στο σύστημα ελέγχου πέδησης (που περιλαμβάνει ABS, ECB, E-TRC και VSC+), αλλά αποτελεί σύνδεσμο μεταξύ των κυριότερων εγκεφάλων και συγκεκριμένα της ECU του κινητήρα, του HV (υπολογιστής που ελέγχει το υβριδικό σύστημα), της μπαταρίας και του EPS (σύστημα διεύθυνσης EPS). Αυτή συμβάλλει στη μεγαλύτερη απόδοση λειτουργίας του κινητήρα και των κυριότερων συστημάτων ενεργητικής ασφάλειας σε σχέση με αυτά που υπάρχουν στα συμβατικά αυτοκίνητα.

M/G

Μίλια ανά γαλόνι. Ο αριθμός των μιλίων που μπορεί να διανύσει ένα όχημα με ένα γαλόνι βενζίνης ή άλλου υγρού καυσίμου.

Nickel Cadmium (Ni-Cd)

Μπαταρία νικελίου-καδμίου. Η χημεία νικελίου-καδμίου ήταν μια ευρέως χρησιμοποιούμενη χημεία μπαταρίας που χρησιμοποιούνταν σε πολλά οχήματα EV τη δεκαετία του 1990 καθώς και σε καταναλωτικά ηλεκτρονικά. Δεν έχει πλέον ευρεία χρήση, λόγω των περιβαλλοντικών περιορισμών για τις επικίνδυνες ουσίες που περιλαμβάνουν κάδμιο.

Nickel-metal Hydride (NiMH)

Μπαταρίες νικελίου-υδριδίου μετάλλου. Η χημεία νικελίου-υδριδίου μετάλλου ήταν μια χημεία για κοινές εμπορικές μπαταρίες στη δεκαετία του 1990 για τα ηλεκτρονικά γενικής χρήσης. Στα τέλη του 1990 ήταν η μπαταρία επιλογής για τα οχήματα HEV/Εχει υψηλότερη βαρυμετρική και ογκομετρική πυκνότητα ενέργειας από ότι η μπαταρία νικελίου-καδμίου (Ni-Cd), αλλά χαμηλότερη από αυτήν των μπαταριών χημείας ιόντων λιθίου.

Nominal Capacity

Ονομαστική χωρητικότητα. Ο συνολικός αριθμός αμπερωρΐων που μπορούν να εξαχθούν από ένα καινούριο στοιχείο ή από μια μπαταρία για ένα συγκεκριμένο σύνολο συνθηκών λειτουργίας που περιλαμβάνουν: τον ρυθμό εκφόρτισης (για τα οχήματα EV είναι συνήθως ο C1 ή ο C3), τη θερμοκρασία, την αρχική κατάσταση φόρτισης, την ηλικία και την τάση αποκοπής.

Nominal Voltage

Ονομαστική τάση: Η χαρακτηριστική τάση λειτουργίας ή ονομαστική τάση ενός στοιχείου, μπαταρίας ή συσκευής σύνδεσης.

Normal Charging

Κανονική φόρτιση. Ονομάζεται επίσης αργή ή κανονική φόρτιση. Ο πλέον κοινός τύπος φόρτισης για μια συστοιχία μπαταριών ενός οχήματος PHEV ή EV, που είναι αναγκαία για τη διατήρηση της κατάστασης μέγιστης φόρτισης της ηλεκτρικής ενέργειας.

NOx- Nitrogen oxides

Οξείδια του αζώτου. Το ΝΟ2 ή και το NO «οι ρύποι κριτήρια» των οποίων οι εκπομπές από την εξάτμιση και η συγκέντρωση στον αέρα υπόκεινται σε νομοθετικές διατάξεις. Το ΝΟχ αντιδρά στο ηλιακό φως και στις υψηλές θερμοκρασίες με τα δραστικά οργανικά αέρια (ROG) για να σχηματιστεί όζον, ένας ρυθμιζόμενος από τη νομοθεσία ρύπος γενικού ενδιαφέροντος. Το ΝΟχ αντιδρά επίσης με την αμμωνία για να σχηματιστεί το σωματίδιο (ΡΜ) νιτρικό αμμώνιο. Τα συνολικά ΡΜ, ως προς τη μάζα ανά μονάδα όγκου του αέρα, είναι επίσης ρυθμιζόμενα από τη νομοθεσία.

Overcharge

Υπερφόρτιση. Ο εξαναγκασμός παροχής ρεύματος μέσα από ένα στοιχείο μετά τη μετατροπή όλου του ενεργού υλικού του σε κατάσταση φόρτισης. Με άλλα λόγια, η συνέχιση της φόρτισης μετά την επίτευξη κατάστασης φόρτισης 100% (SOC).

Parallel battery pack

Παράλληλη συστοιχία μπαταριών. Ο όρος χρησιμοποιείται για να περιγραφεί η διασύνδεση των στοιχείων ή και των μονάδων της μπαταρίας, στην οποία είναι συνδεδεμένοι πόλοι ίδιας πολικότητας.

Parallel HEV

Παράλληλο HEV. Ένα όχημα HEV στο οποίο ο κινητήρας μπορεί να παρέχει μηχανική ισχύ και ταυτόχρονα η μπαταρία να παρέχει ηλεκτρική ισχύ για την κίνηση του οχήματος. Είναι ο απλούστερος και ο λιγότερο δαπανηρός τύπος στην τρέχουσα αυτοκινητική χρήση. Εδώ η ισχύς του κινητήρα και του ηλεκτρικού μοτέρ κατευθύνονται προς το κιβώτιο ταχυτήτων. Ο κινητήρας κυριαρχεί, ποτέ δεν κάνει κάτι περισσότερο από το να κινεί το όχημα. Ένα ηλεκτρικό μοτέρ παρέχει την πρόσθετη ώθηση, και εάν είναι αρκετά μεγάλη, μπορεί να είναι η μόνη πηγή πρόωσης του οχήματος για μικρές αποστάσεις. Στα συμβατικά παράλληλα υβριδικά οχήματα, όπως το Honda Civic Hybrid, η αναγεννητική πέδηση είναι η μόνη πηγή ισχύος επαναφόρτισης της μπαταρίας.

Particulate Matter (PM)

Σωματίδια. Ένα μείγμα χημικών υπό τη μορφή σωματιδίων, που βγαίνουν από την εξάτμιση ενός οχήματος ή βρίσκονται στον αέρα. Και τα ΡΜ της εξάτμισης και οι συγκεντρώσεις των ΡΜ στον αέρα του περιβάλλοντος ελέγχονται από τη νομοθεσία στα περισσότερα εξελιγμένα έθνη. Οι εκπομπές ΡΜ ιστορικά είναι σταθερά υψηλότερες από τους πετρελαιοκινητήρες (ανάφλεξη με συμπίεση) σε σχέση με τους βενζινοκινητήρες (ανάφλεξη με σπινθήρα).

PCU- Power Control unit

Ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου ισχύος. Η μονάδα ελέγχου ισχύος περιλαμβάνει ένα κύκλωμα τροφοδοσίας υψηλής τάσης για την αύξηση της τάσης παροχής ισχύος παραπάνω από 500 V για το μοτέρ και τη γεννήτρια. Περιλαμβάνει επίσης έναν μετατροπέα AC/DC για τη μετατροπή του ρεύματος από εναλλασσόμενο σε συνεχές (DC) με σκοπό τη φόρτιση της υβριδικής μπαταρίας.

Peak Power (in kW)

Ισχύς αιχμής. Η ισχύς αιχμής που λαμβάνεται από μια μπαταρία, ηλεκτρική μηχανή, κινητήρα ή άλλο μέρος του συστήματος κίνησης, χρησιμοποιείται για την επιτάχυνση του οχήματος. Η ισχύς αιχμής της μπαταρίας δημιουργείται από έναν σύντομο παλμό ρεύματος (ανά 10 δευτερόλεπτα ή λιγότερο) σε μια καθορισμένη τάση και σε ένα δεδομένο βάθος εκφόρτισης (DOD). Για μια ηλεκτρική μηχανή, ο περιοριστικός παράγοντας είναι η θέρμανση της μόνωσης των χάλκινων τυλιγμάτων. Η ισχύς αιχμής ενός κινητήρα σχετίζεται γενικά με τις μηχανικές ικανότητες των μεταλλικών μερών στις μέγιστες επιτρεπόμενες στροφές ανά λεπτό, που επίσης επηρεάζονται από τη θερμότητα. Γενικά, η ονομαστική ισχύς είναι πολύ μικρότερη από την ισχύ αιχμής.

PHEV-Plug-in Hybrid Electric Vehicle

Plug-in υβριδικό ηλεκτρικό όχημα. Ένα όχημα HEV με συστοιχία μπαταριών που δίνουν ικανότητα αποθήκευσης σχετικά μεγάλης ποσότητας kWh, η οποία έχει τη δυνατότηταφόρτισης των μπαταριών με τη σύνδεση του καλωδίου του αυτοκινήτου στο ηλεκτρικό δίκτυο. Έτσι επιτρέπεται η χρήση περισσότερων από δύο καυσίμων για παροχή της ενέργειας πρόωσης.

Plug-in Hybrid

Plug-in υβριδικό όχημα. Ένα όχημα που έχει έναν βενζινοκινητήρα και μια σειρά μπαταριών που μπορούν να επαναφορτιστούν με τη σύνδεση τους σε πρίζα. Αυτά τα οχήματα χρησιμοποιούν συνήθως το ηλεκτρικό μοτέρ για 40 μίλια περίπου και στη συνέχεια χρησιμοποιούν τον βενζινοκινητήρα ως εφεδρεία. Το επερχόμενο Chevy Volt είναι ένα όχημα PHEV.

Power

Ισχύς. Ο ρυθμός με τον οποίο απελευθερώνεται η ενέργεια. Για ένα όχημα EV προσδιορίζει την ικανότητα επιτάχυνσης. Η ισχύς γενικά μετριέται σε kW.

Power Split Device

Μηχανισμός διαίρεσης ή κατανομής ισχύος σε υβριδικά συστήματα μετάδοσης κίνησης με αυτόματο κιβώτιο τύπου CVT. Ο μηχανισμός κατανομής ισχύος συγκεντρώνει τη ροπή από τον ηλεκτροκινητήρα και τον βενζινοκινητήρα και την κατανέμει είτε στους τροχούς είτε στην ηλεκτρική γεννήτρια. Ο μηχανισμός κατανομής ισχύος χρησιμοποιεί έναν συνδυασμό πλανητικών γραναζιών και ένα γρανάζι-ήλιος (ονομάζεται έτσι επειδή τα πλανητικά γρανάζια περιστρέφονται γύρω από τον ήλιο, όπως στο ηλιακό σύστημα) για την κατανομή της ισχύος του κινητήρα.

Range

Αυτονομία. Η μέγιστη απόσταση που διανύει ένα όχημα, υπό καθορισμένες συνθήκες, πριν από την ανάγκη ανεφοδιασμού των ρεζερβουάρ του. Για ένα καθαρό όχημα EV, είναι η μέγιστη απόσταση που μπορεί να διανύσει το όχημα υπό καθορισμένες συνθήκες πριν από την ανάγκη επαναφόρτισης των μπαταριών του. Για ένα όχημα PHEV είναι η μέγιστη επιτεύξιμη απόσταση μετά το άδειασμα τόσο της συστοιχίας μπαταριών όσο και του ρεζερβουάρ καυσίμου. Για ένα συμβατικό όχημα ή όχημα HEV είναι η μέγιστη επιτεύξιμη απόσταση μετά το άδειασμα του ρεζερβουάρ.

Regenerative Braking

Αναγεννητική πέδηση. Ένα μέσο επαναφόρτισης της μπαταρίας με τη χρήση της ενέργειας που παράγεται από το φρενάρισμα του οχήματος EV. Με τα κανονικά φρένα τριβής, μια συγκεκριμένη ποσότητα ενέργειας χάνεται υπό τη μορφή θερμότητας που παράγεται με την τριβή από το φρενάρισμα. Με την αναγεννητική πέδηση, οι ηλεκτρικές μηχανές λειτουργούν ως γεννήτριες. Μειώνουν την ενέργεια πέδησης που χάνεται με την επαναφορά της στην μπαταρία, με αποτέλεσμα μια βελτιωμένη ακτίνα δράσης.

SAE – Society of Automotive Engineers

SAE είναι η συντομογραφία του «Society of Automotive Engineers» και όταν χρησιμοποιείται σε συνδυασμό με βαθμονόμηση εργαλείων ή μετρήσεις (όχι λαδιών) είναι μια τυποποιημένη μη μετρική μέτρηση. Με απλά λόγια, στις μετρήσεις σημαίνει «μη-μετρικό». Η ονομασία SAE χρησιμοποιείται για τη βαθμονόμηση των μηχανοκίνητων λιπαντικών και έχει μια εντελώς διαφορετική σημασία, παρόλο που έχει συσταθεί από την ίδια ένωση.

Self-discharge

Αυτό- εκφόρτιση. Η απώλεια χρήσιμου ηλεκτρισμού που είχε προηγουμένως αποθηκευτεί σε ένα στοιχείο μπαταρίας εξαιτίας μιας εσωτερικής χημικής δράσης (τοπική δράση).

Series hybrids HEV

Σειριακό υβριδικό όχημα. Ένα σειριακό υβριδικό όχημα είναι ένα HEV στο οποίο μόνο η ηλεκτρική μηχανή μπορεί να παρέχει την τελική ισχύ πρόωσης. Αυτός είναι ο παλαιότερος υβριδικός τύπος. Πετρελαιοκίνητες-ηλεκτροκίνητες μηχανές έλξης καθώς και πλοία που χρησιμοποιούσαν αυτή τη διάταξη εμφανίστηκαν τον τελευταίο αιώνα. Σε ένα σειριακό υβριδικό όχημα, μόνο τα ηλεκτρικά μοτέρ κινούν τους κινητήριους τροχούς, οπότε τα μοτέρ πρέπει να είναι μεγάλα και ισχυρά. Αλλά ένα σειριακό υβριδικό όχημα δεν είναι ένα «καθαρό» ηλεκτρικό όχημα. Έχει έναν κινητήρα αποκλειστικής χρήσης που καίει καύσιμο και εκπέμπει καυσαέρια. Ο κινητήρας κινεί μια γεννήτρια για την παραγωγή ηλεκτρισμού επί του οχήματος. Το 2014 BMW 13 και το εκτός παραγωγής 2012 Fisker Karma χρησιμοποιούν σειριακά υβριδικά συστήματα.

Series-Parallel Hybrids

Σειριακά-Παράλληλα υβριδικά οχήματα. Όπως δηλώνει το όνομα, αυτά τα οχήματα περιέχουν στοιχεία και των δύο τύπων. Ο κινητήρας και το ηλεκτρικό μοτέρ τροφοδοτούν το κιβώτιο μέσω ξεχωριστών διαδρομών, καθιστώντας δυνατή την τελείως ανεξάρτητη πρόωση μέσω του κινητήρα ή του ηλεκτρισμού. Στην παράλληλη Λειτουργία, το μοτέρ-γεννήτρια μπορεί είτε να ενισχύει την ισχύ του κινητήρα είτε να παρέχει φόρτιση μπαταρίας μέσω της αναγεννητικής πέδησης. Τα σειριακά-παράλληλα μοτέρ-γεννήτριες είναι ευμεγέθη, οπότε η ηλεκτρική μόνο λειτουργία (σε χαμηλές ταχύτητες για λίγα μίλια) είναι ένα στάνταρ χαρακτηριστικό. Ο κινητήρας μπορεί να είναι ακόμα σε θέση να κινήσει το όχημα, αλλά μπορεί επίσης να αναλάβει το καθήκον φόρτισης της μπαταρίας ενώ κινεί το όχημα το ηλεκτρικό μοτέρ: η κλασική εν σειρά λειτουργία. Σε ένα σειριακό-παράλληλο υβριδικό όχημα, ένας υπολογιστής παρακολουθεί συνεχώς τις συνθήκες οδήγησης και την κατάσταση της μπαταρίας για να αποφασίσει ποια λειτουργία είναι περισσότερο αποτελεσματική ανά πάσα στιγμή. Η αδιατάρακτη ανάμειξη αυτών των λειτουργιών εκτελείται στη συνέχεια από μια μοναδική συνεχώς μεταβλητή μετάδοση (CVT) που χρησιμοποιεί ένα σετ πλανητικών γραναζιών σε αντιδιαστολή ενός συστήματος μεταβλητών τροχαλιών και ιμάντων. Τα σειριακά-παράλληλα συγκροτήματα είναι περισσότερο δαπανηρά, αλλά η αποπληρωμή τους ως προς την απόδοση είναι τεράστια. Σήμερα αυτά τα υβριδικά οχήματα προσφέρουν τα μεγαλύτερα κέρδη ως προς τα μίλια ανά γαλόνι, τις υψηλότερες ταχύτητες μόνο με ηλεκτρισμό και τους μεγαλύτερους χρόνους λειτουργίας με ηλεκτρισμό μόνο. Τα υβριδικά οχήματα της Ford to C-Max και το Fusion και όλα τα υβριδικά οχήματα της Toyota και της Lexus χρησιμοποιούν τα σειριακά-παράλληλα συστήματα.

Smart Charging

Έξυπνη φόρτιση. Η χρήση συσκευών φόρτισης με υπολογιστή που παρακολουθεί συνεχώς την μπαταρία ώστε η φόρτιση να είναι στο βέλτιστο ρυθμό και η διάρκεια ζωής της μπαταρίας να είναι παρατεταμένη.

SOx-Sulfur Oxides

Οξείδια του θείου. Τα οξείδια του θείου είναι ένας «ρύπος κριτήριο», του οποίου η συγκέντρωση στον αέρα ελέγχεται νομοθετικά. Η περιεκτικότητα του καυσίμου σε θείο ελέγχεται νομοθετικά και για να μειωθεί η μετατροπή του θείου του καυσίμου σε SOx μετά την εξάτμιση, αλλά και για να αυξηθούν η αξιοπιστία και η λειτουργικότητα των συστημάτων ελέγχου εκπομπής ρύπων του οχήματος. Οι συγκεντρώσεις μάζας SOx ανά μονάδα όγκου ελέγχονται νομοθετικά. To SOx αντιδρά επίσης με την αμμωνία για να σχηματιστεί το σωματίδιο (ΡΜ) θειικό αμμώνιο. Τα συνολικά ΡΜ, ως προς τη μάζα ανά μονάδα όγκου του αέρα, επίσης ρυθμίζονται από τη νομοθεσία.

SRS – Supplemental Restraint System

Συμπληρωματικό σύστημα συγκράτησης. Αφορά τους αερόσακους που φέρει ένα αυτοκίνητο.

Start-Stop

Εκκίνηση – Σταμάτημα. Το χαμηλότερο επίπεδο εξηλεκτρισμού της παραγωγής κίνησης, που περιλαμβάνει μια ελαφρώς μεγαλύτερη (περισσότερα kW) ηλεκτρική μηχανή και μπαταρία για την εκκίνηση μόνο, παρέχοντας ικανότητα απενεργοποίησης του κινητήρα όταν το αυτοκίνητο είναι σταματημένο και εξοικονόμησης καυσίμου, που θα είχε καταναλωθεί στη λειτουργία του κινητήρα στο ρελαντί.

Start-Stop + Regeneration (and electric launch)

Εκκίνηση, Σταμάτημα και Αναγέννηση (και ηλεκτρική εκκίνηση). Αυτό το σύνολο τεχνολογίας μπορεί να ονομαστεί «μικρό- υβριδικό σύστημα». Σύμφωνα με τη Διεθνή Κοινότητα Μηχανικών Σημάτων (SAE), ένα υβριδικό όχημα πρέπει να παρέχει προωστήρια ισχύ. Εάν ένα σύστημα εκκίνησης – σταματήματος περιλαμβάνει αναγέννηση και ηλεκτρική εκκίνηση, είναι υβριδικό σύστημα, σύμφωνα με τον ορισμό της SAE. Εάν όχι, δεν είναι υβριδικό σύστημα.

Stop & Go

Σύστημα των υβριδικών οχημάτων της Toyota/Lexus που όταν το όχημα χρειάζεται να σταματήσει σε φανάρι ή στην κυκλοφορία, ο βενζινοκινητήρας παύει αυτομάτως να λειτουργεί για την εξοικονόμηση πολύτιμης ενέργειας, μειώνοντας επομένως την κατανάλωση καυσίμου.

Strong Hybrids

Ισχυρά υβριδικά οχήματα. Αυτά μπορούν να είναι παράλληλα, σειριακά ή σειριακά-παράλληλα οχήματα. Διαθέτουν αρκετά μεγάλους ηλεκτρικούς κινητήρες και αρκετά ισχυρές μπαταρίες για να παρέχουν κάποιο βαθμό πλήρους ηλεκτρικής λειτουργίας, μαζί με το σύστημα σταματήματος – εκκίνησης, αναγεννητικής πέδησης και υποβοήθησης κινητήρα καυσίμου. Τo Toyota Prius ήταν το πρώτο ισχυρό υβριδικό όχημα στην αγορά και παραμένει το όχημα με τις μεγαλύτερες πωλήσεις από όλα τα υβριδικά οχήματα.

SULEV – Super Ultra Low Emissions Vehicle

Όχημα με εξαιρετικά χαμηλές εκπομπές καυσαερίων. Για έναν δεδομένο τύπο οχήματος,η χαμηλότερη δυνατή “μη μηδενική» αξιολόγηση εκπομπής καυσαερίων, σύμφωνα με τη νομοθεσία εκπομπής καυσαερίων CARB LEV.

SUV – Sport Utility Vehicle

Όρος που αναφέρεται σε αυτοκίνητα αναψυχής και σε off road οχήματα.

THS – Toyota Hybrid System

Υβριδικό σύστημα Toyota.

VDIM – Vehicle Dynamics Integrated Management

Σύστημα ολοκληρωμένου δυναμικού ελέγχου του οχήματος.

Vehicles with stop-start systems

Αυτοκίνητα με συστήματα σταματήματος-εκκίνησης. Αυτή είναι μια άλλη κατηγορία οχημάτων, εμπνευσμένη από την υβριδική τεχνολογία, που διατίθενται στην αγορά, κάνοντας χρήση των συστημάτων σταματήματος-εκκίνησης που τελειοποιήθηκαν για τα υβριδικά οχήματα. Δεν είναι υβριδικά οχήματα γιατί δεν έχουν δύο συστήματα ισχύος (παρά το γεγονός ότι κάποιοι στην αγορά τα ονομάζουν «μικρουβριδικά οχήματα»). Αντίθετα, χρησιμοποιούν μια ενισχυμένη μίζα και μπαταρία ή πυκνωτή για να παρέχει τη λειτουργία σταματήματος-εκκίνησης, αλλά δεν έχουν ηλεκτρική υποβοήθηση για την επιτάχυνση ούτε άλλα στοιχεία υβριδικού οχήματος. Επίσης τα συστήματα σταματήματος- εκκίνησης μπορούν να προσφέρουν 3-10% αύξηση στην απόδοση του καυσίμου και αναμένεται να γίνουν σχεδόν κοινά, καθώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες αγωνίζονται να επιτύχουν γρήγορη βελτίωση στη συνολική απόδοση καυσίμου του στόλου τους. To Chrysler 2013 Ram 1500 HFE (High Fuel Efficiency) pickup έχει ένα σύστημα σταματήματος. Η Ford προσφέρει το αυτόματο σύστημα σταματήματος-εκκίνησης ως μια αυτόνομη προαιρετική λειτουργία του 2013 Fusion SE.

VIN-Vehicle Identification Number

Αριθμός ταυτότητας αυτοκινήτου – Αριθμός πλαισίου.

Volt

Μια μονάδα διαφοράς δυναμικού ή ηλεκτρεγερτικής δύναμης στις μονάδες του Διεθνούς Συστήματος, ίση με τη διαφορά δυναμικού μεταξύ δύο σημείων για την οποία ένα C (Coulomb) ηλεκτρισμού θα παράγει έργο 1J (Joule) όταν κινείται από το ένα σημείο στο άλλο. Η μονάδα volt συμβολίζεται με το V.

Voltage efficiency

Αποδοτικότητα τάσης. Η αναλογία της μέσης τάσης κατά την εκφόρτιση ως προς τη μέσητάση κατά την επαναφόρτιση κάτω από καθορισμένες συνθήκες φόρτισης και εκφόρτισης.

VSC+(Vehicle Stability Control)

Δυναμικό σύστημα ελέγχου ευστάθειας. Ουσιαστικά, το VSC+ λειτουργεί με την ίδια λογική του γνωστού VSC. Ωστόσο, στις περισσότερες περιπτώσεις, όταν το VSC+ είναι ενεργοποιημένο, η ECU του EPS παίρνει την εντολή να παρέχει πρόσθετη υποβοήθηση για να μπορέσει ο οδηγός να στρίψει το τιμόνι ταχύτερα.

VTEC – Variable Valve Timing and Lift Electronic Control (HONDA)

Μεταβλητός χρονισμός βαλβίδων και ηλεκτρονικός έλεγχος ανύψωσης. Η τεχνολογία αυτή λανσάρεται από το 2003 όταν η Honda κατασκευάζει το i-VTEC (intelligence VTEC), καθώς συμπεριλαμβάνει στο ήδη υπάρχον σύστημα το VTC (Variable Timing Control), το οποίο έχει τη δυνατότητα να δίνει προπορεία ή βραδυπορεία στο άνοιγμα των βαλβίδων εισαγωγής από την εναλλαγή του χρονισμού του εκκεντροφόρου εισαγωγής προκειμένου η λειτουργία του κινητήρα να προσαρμόζεται στο εκάστοτε φορτίο κινητήρα (Μοντέλα Type R).

VVT-I Variable Valve Timing with intelligence

Τo σύστημα VVT είναι ένα σύστημα δύο σταδίων, ελεγχόμενο υδραυλικά από το σύστημα φάσης του εκκεντροφόρου. Το σύστημα VVT-i εισήχθηκε το 1996. Μεταβάλλει τον χρονισμό των βαλβίδων εισαγωγής ρυθμίζοντας τη σχέση μεταξύ της οδήγησης του εκκεντροφόρου (ιμάντας, γρανάζι ή αλυσίδα) και του εκκεντροφόρου εισαγωγής.

Watt-hours per kilometer

Βατώρες ανά χιλιόμετρο (Wh/km). Η κατανάλωση ενέργειας ανά χιλιόμετρο σε μια συγκεκριμένη ταχύτητα και σε συγκεκριμένες συνθήκες οδήγησης. Είναι ένα βολικό συνολικό μέτρο της ενεργειακής απόδοσης του αυτοκινήτου. Η αποδοτικότητα της βατώρας ισούται με την αποδοτικότητα της αμπερώρας επί την αποδοτικότητα της τάσης.

ZEV – Zero Emission Vehicle

Όχημα μηδενικών ρύπων. Ένα όχημα που δεν έχει ελεγχόμενες, από τη νομοθεσία, εκ-πομπές καυσαερίων από την εξάτμιση. Σύμφωνα με τους κανονισμούς του California Air Resources Board (CARB), ένα όχημα EV, ή ένα όχημα FCV είναι επίσης ένα όχημα ZEV.

image_print